Wednesday, November 24, 2010

TERJAH HARUAN

Aktiviti utk mengisi masa terluang bila tiada trip laut saya beralih arah pula memburu spesies snakehead yang popular di sini channa satriata/haruan.Mula-mula dulu saya langsung x berminat nak memburu ikan ini tp selepas mengikut seorang sahabat memancing ikan ini dengan teknik casting menggunakkan frogy terus saya terkena karen.Nampak mcm mudah tp ada ketikanya anda akan buntu untuk mendapatkan.Seperti spesies lain juga ikan ini juga mengikut keadaan cuaca,masa yang sesuai seperti awal pagi dan lewat petang.Spesies ini juga perlu di pujuk untuk keluar dari tempat istirehatnya dan cepat belajar dari kesilapan.Jika pernah rabut ikan ini akan bertambah culas tambah lagi jika dia nampak kita di tebing sedang menganggu sarangnya tp jika ikan ini sdg menjaga anak dia akan menjadi agresif dan garang.



 antara lubuk haruan yang sering di terjah...
parit kecil begini mmg sesuai utk spesies ini membiak...
rumpai padat menjadi sarang buat si haruan..
antara koleksi umpan buat si haruan...

hasil di slh satu lubuk yg saya kunjungi
saiz yg mengujakan...
lubuk air tawar 2...
lubuk UTM...
di perdaya dgn spinner bait jenama Booyah...
gewang selaman cetek strike pro fat cat red head...
lure semifrog dari rien...
si curut yg turut tergoda..


bully wa dari river2sea...
lagi dgn bully wa merah hitam...
Kebetulan kawasan sekitar kediaman saya banyak terdapat tasik terbiar yg menyimpan banyk stok ikan ini,jadi rajinlah saya mengendap ikan ini di sini...
Meredah di mnr jua asal ada lubuk haruan bermastautin.....

No comments:

Post a Comment